top of page

Watt up: Hvad er besparelserne værd?

Man hører tit at man kan spare to watt her og tre watt der. Men kan man overhovedet mærke de besparelser, når man klikker i pedalerne?

"Vores nye hjelm kan spare dig 8 watt. Vores nye hjul er 6 watt bedre end forgængeren. Og med vores nye dragt sparer du hele 15 watt"


Hvis du har læst produktnyheder fra cykelverdenen, så er du nok stødt på påstande som disse. Men hvad betyder 8 watt, når man sidder og kører 250 eller 300 watt på landevejscyklen overhovedet? Og kan producenterne love de forbedringer, som de fortæller om i nyhederne? Det er lidt af det, vi går i dybden med i denne artikel.


Vinden er din største modstander

For at forstå det hele er vi nødt til at starte med din største modstander på cyklen. Det er ikke Leif nede fra klubben eller ham den gode, der altid kører stærkt til det lokale stævne.


Din klart største modstander på cyklen er vinden.


Hvis du eksempelvis kører 40 kilometer i timen, så skal du regne med, at du ved den hastighed bruger 85 % af dine kræfter på at bryde vinden. Hvis du ved den hastighed eksempelvis træder 300 watt kan du altså forvente, at cirka 255 watt går direkte til kampen mod blæsten.


Det giver derfor rigtig god mening at se på hvordan du kan reducere dit frontareal - eller som det kaldes i fagsprog - CdA.


Hvad betyder 1 watt?

Generelt kan det være lidt misvisende at sige at man sparer watt.


Hvis man på en enkeltstart kører 300 watt, så er det er nok de færreste der bevidst vil slække lidt på trådet og kun køre 290 watt, hvis de ved, at de har sparet 10 watt på en hurtigere hjelm.


I stedet vil man nok nærmere fortsat køre 300 watt, men så blot kører hurtigere tilsvarende det, der før havde krævet 310 watt, hvis man ikke havde optimeret på sin aerodynamik.


Hvis vi alligevel holder lidt fast i begrebet at "spare watt," så kan vi lidt lettere forklare, hvad det konkret betyder, når man optimerer aerodynamikken.


Generelt kan man sige at for hver watt du sparer i aerodynamisk drag kan du forvente at køre 0,1 sekund hurtigere per kørt kilometer. Det vil altså også sige at hvis du sparer 10 watt, så kan du forvente at køre 1 sekund hurtigere per kilometer.


På en 25 kilometer enkeltstart svarer 10 watt altså til 25 sekunder - på en 40 kilometer enkeltstart svarer det til 40 sekunder.

Hvis man kommer fra et udgangspunkt, hvor man ikke tidligere er blevet aerotestet er det ikke unormalt, at man ved sin første aerotest kan finde hele 20-30 watt.


Her rykker det for alvor. På en 25 kilometer enkeltstart kan man forvente at køre mellem 50 sekunder og 1 minut og 15 sekunder hurtigere på samme watt. På 180 km-cykeldelen af et langdistance triathlon er det hele 6 til 9 minutter på samme watt.


Går vi ud fra at man på en 25 km enkeltstart kører med 40 km/t, så kan man forvente, at man uden flere kræfter kommer til at øge farten til 41,7 km/t. På en Ironman, hvor man kører med 36 km/t kan man forvente, at man uden flere kræfter kan øge farten til 37,2 km/t.


De individuelle forskelle

Aerodynamik er en meget kompleks størrelse og der er store individuelle forskelle.


Besparelser på hjelm og udstyr er meget individuelle, og det, der fungerer for én, kan være skidt for én anden.

Et godt eksempel er fra i sidste uge, hvor vi var i Odense for at teste hjelme på Odense Cyklebane. Her havde vi to hjelme, vi gerne ville teste mod hinanden og to ryttere, som skulle køre i dem.


Den ene hjelm var producentens gamle model, den anden var producentens nye hjelm. Den nye hjelm er lanceret med lovprisninger om masser af vindtunnel-test og garantier om mere fart. Men hvad fandt vi så ud af? Den gamle hjelm var på den ene rytter 8 watt (!) hurtigere end den nye hjelm. På den anden rytter var den nye hjelm 3 watt hurtigere end den gamle.

De store forskelle kommer ganske naturligt, da rytteren er en stor faktor i ligningen. Ikke to ryttere er ens og det er derfor umuligt at lave en one-size-fits-all, når det kommer til aerodynamik.

Det er også derfor, at vi tilbyder dig assistance med aerotest, så du kan få en fordel over konkurrenterne allerede i dag. Læs mere om vores test ved at klikke her.


Tekst: Frederik Muff Hansen Foto: Toke Hage



1.421 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


bottom of page