top of page

Kampen mod uret: Vingegaards duel med Pogacar

Danske Jonas Vingegaard ligner mere og mere en vinder af årets Tour de France og han behøvede ikke at sove uroligt inden dagens enkeltstart. På udstyret er Vingegaard nemlig bedre stillet end sin nærmeste konkurrent i klassementet, Tadej Pogacar.




Med over tre minutters forspring i klassementet, så er der ingen grund for Jonas Vingegaard til at frygte dagens 40 kilometer enkeltstart i Tour de France. Og faktisk havde det heller ikke været nødvendigt, selvom den danske førertrøjeindehaver havde haft mindre margin.


I forhold til sin nærmeste konkurrent i klassementet, Tadej Pogacar på andenpladsen (+3'25'') er Vingegaard rigtig godt stillet på udstyrsfronten og selvom den lille dansker af statur ikke ligner den klassiske temporytter, så har han tidligere bevidst, at man ikke skal undervurdere thyboen i kampen mod uret.


Vingegaard har op til denne sæson ændret sin position ud fra omfattende vindtunnel-test og ser man begge ryttere head-to-head, så ser danskeren umiddelbart hurtigst ud, men der er ingen tvivl om at begge hold med deres budgettet og mandskab ikke har overladt noget til tilfældighederne.


Herunder gennemgår vi det udstyr, som de to ryttere forventeligt stiller op på i morgen og vurderer, hvilke fordele og ulemper der er ved henholdvis Jumbo Vismas og UAE Team Emirates’ udstyr.


Dragten

Normalvist er dragten en af de største forskelle fra hold til hold. For det blotte øje kan det være meget svært at se, men de rette metervarer kan være altafgørende i forhold til performance på enkeltstart. Tendensen de senere år er at kombinere en tynd metervare med et baselayer for på den måde at få mere profil på tøjet og “snyde” UCIs tekniske regulationer, der indeholder regler for hvor høje membraner der må være i tøjet - men ikke har regler for hvor meget et baselayer må ændre formen på det ydereste lag.


Jumbo-Visma ville under normale omstændigheder have et lille teknologisk forspring på deres AGU-dragt, som er blevet til efter omfattende vindtunnelarbejde. Netop det omfattende arbejde og skræddersyning af dragten til at være optimal er også en af årsager til, at mange ryttere foretrækker holdets egen dragt over førertrøjen i mange løb, da der kan være stor forskel på hvor hurtig en dragt, som løbet stiller til rådighed.


I dag har det imidlertid ingen betydning, da Tadej Pogacar vil være iklædt løbets hvide ungdomstrøje og Vingegaard den gule. Begge dragter er produceret af Santini og ingen af rytterne får derfor en fordel på hinanden. De kan dog risikere, at dragten giver en lille ulempe i forhold til eksempelvis Ineos - men Geraint Thomas er hele 8 minutter efter Vingegaard i klassementet og derfor ingenlunde en trussel.


Bedste dragt: Uafgjort.


Dækkene

Jumbo-Visma er sponseret af Vittoria og kører med deres enkelstartsdæk, Corsa Speed, mens UAE er sponseret af Pirelli og kører med deres enkelstartsdæk, P Zero Velo TT. På rullemodstand er Vittoria det hurtigste valg og et sæt sparer 2-4 watt i forhold til Pirelli. Det er ikke mange watt, men en lille fordel til Vingegaard over Pogacar.


Bedste dæk: Vingegaard


Rammen

Vingegaard tørner ud på Cervelo P5 Disc, mens Pogacar er på Colnagos TT1-ramme. Begge cykler er optimeret med integreret cockpit, der er tilpasset henholdsvis Vingegaard og Pogacar. På selve cockpittet er der næppe en målbar forskel, men selvom begge rammer er blandt de nyeste skud på stammen inden for enkelstartsrammer, så har Cervelo i mange år været kendt som den vel nok hurtigste ramme på markedet.


I forhold til Colnago’en vil der derfor også været et lille forspring for Vingegaard her.


Bedste ramme: Vingegaard


Hjulene

Tadej Pogacar kører på Campagnolos Bora Disc og Bora 80 mm forhjul, mens Vingegaard formentlig er på Cervelos hjul-brand Reserve. Reserve er ikke så kendt, men med Cervelos aerodynamiske know-how vurderer vi, at de formentlig en kende bedre end Campagonolo-hjulene. Det er dog marginalt hvad der er af forskel på på de to hjulsæt, som begge er blandt markedets bedste.


Bedste hjul: Vingegaard


Hjelmen

Hjelm er noget af det meste individuelle og det kan være svært at give et konkret estimat på hvilken hjelm der er hurtigst, når man ikke har testdata. Lazers Volante-hjelm er valget hos Jumbo-Visma og denne sidder rigtig godt på Vingegaard. Pogacar kører med MET Codatronca, som er METs bud på en hjelm, der er hurtig i flere forskellige hovedpositioner. Umiddelbart vil en forsigtig vurdering være, at Lazer Volante er hurtigere end Codatronca – i hvert fald har vi tidligere testet Lazer-hjelmen hurtigere end METs ditto i vores aerotest. Omvendt er det, som sagt meget individuelt, men vi tør godt give Vingegaard et lille forspring her også.

Bedste hjelm: Vingegaard


Opsummering: På udstyrsfronten vinder Vingegaard på både hjelm, hjul, ramme og dæk - og på dragten står han lige med Pogacar. Der er derfor ingen tvivl om at Vingegaard er meget godt stillet på dagens afsluttende enkeltstart og der skal gå meget galt for Vingegaard, hvis hans komfortable forspring på nogen måde skal komme i fare. Hvis Jonas Vingegaard kører en enkeltstart på det niveau, han er i stand til, så vurderer vi snarere, at der er gode muligheder for at Vingegaard øger forspringet inden der venter champagne og glædestårer i Paris søndag.

1.532 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


bottom of page